Kormányművek és szervórendszerek világa - 4/3. Az elektromos kormánymű
Az elektromos kormánymű (Electric Power Steering - EPS) egyre népszerűbbé válik az autóiparban, köszönhetően pontosságának, kisebb energiafogyasztásának és kevesebb karbantartási igényének. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan működik az EPS rendszer, és milyen előnyei vannak az autósok számára.
Az elektromos kormánymű olyan rendszer, amely elektromos motor segítségével támogatja a kormánykerék elfordítását. A hagyományos hidraulikus kormányművekkel ellentétben az EPS rendszer nem használ hidraulikus folyadékot, ami csökkenti a karbantartási igényt és növeli az üzemanyag-hatékonyságot.
- Az elektromechanikus szervokormány előnye, hogy működéséhez nem szükségesek csövek, olajtartály és szivattyú. Ez a gépkocsi gyártásakor jelentős megtakarítást eredményez, mert egyszerűbbé válik a szerelés. A Golf IV típus szervokormányánál több mint 50 csőkötésre volt szükség.
- Mivel az olaj, mint munkaközeg szükségtelenné vált a környezetvédelmi szempontok is jól érvényesülnek. Ez az üzemeltetés során is számos előnnyel jár, hiszen nem szükséges beszerezni, majd a használt olajat gyűjteni és elszállítani.
- A legnagyobb előny azonban az elérhető tüzelőanyag megtakarítás, hiszen csak akkor van áramfelvétel, amikor bekövetkezik a kormányzás.
- Az üzemeltetés során nagyobb biztonságot és komfortot képvisel.
- Egyszerűbb és hatékonyabb a diagnosztikája, mint a hidraulikus szervokormánynak.
- Jól együttműködik a különböző asszisztens rendszerekkel.
(Kőfalusi P.- Futórendszerek mechatronikája)
Főbb alkotóelemek
Kormánykerék: a vezető a kormánykeréken keresztül irányítja a járművet.
Nyomatékérzékelő: méri a kormánykerékre gyakorolt erőt és sebességet.
Elektronikus vezérlőegység (ECU): az érzékelők jeleit feldolgozva irányítja az elektromos motort.
Elektromos motor: támogatja a kormánykerék elfordítását az ECU által adott utasítások alapján.
Mechanikus átviteli rendszer: közvetíti az elektromos motor által kifejtett erőt a kerekekhez.
Az EPS működése
Kormányzás kezdeményezése: amikor a vezető elfordítja a kormánykereket, a nyomatékérzékelő érzékeli az alkalmazott erőt és sebességet.
Jelzés az ECU-nak: az érzékelők jeleket küldenek az ECU-nak, amely feldolgozza azokat és meghatározza, mennyi támogatás szükséges az elektromos motornak.
Elektromos motor aktiválása: az ECU utasítására az elektromos motor bekapcsol, és megfelelő mértékű erőt fejt ki a mechanikus átviteli rendszerre.
Kormánykerék támogatása: az elektromos motor által kifejtett erő segíti a kormánykerék elfordítását, így a vezetőnek kevesebb erőt kell kifejtenie.
Visszajelzés és finomhangolás: az EPS rendszer folyamatosan figyeli a kormánykerék mozgását és a jármű sebességét, és szükség szerint finomhangolja a támogatást.
Karbantartási igények
Az elektromos kormányművek karbantartás szempontjából igénytelenek. A porvédő gumiharangok rendszeres ellenőrzése viszont elengedhetetlen. Javasoljuk, hogy olajcsere és a tél-nyári gumicserék alkalmával vessenek rá egy-egy pillantást, mert a felcsapódó sárvíz, szennyeződés rövid idő alatt is komoly állapotromlást okoz a kormánymű fődarabjaiban. Amennyiben a gumiharang szakadt, már nem nyújt megfelelő védelmet, ezért a berepedezett, megcsavarodott porvédőket is minél előbb érdemes lecserélni.
Amire még érdemes figyelni...
- Kerülni kell a bizonytalan mélységű állóvizekbe, a rossz útfelületekre, padkára nagy sebességgel történő be- és ráhajtást, mert az elektromos kormánymű beázása, rendkívüli terhelése pillanatok alatt végzetes károkat okoz.
- A lemerülőben lévő akkumulátor is hatást gyakorol a kormánymű munkájára. Ha változást tapasztalunk a rásegítés működésében, érdemes ellenőrizni az akku állapotát.
- Futómű alkatrészek felújításánál, gömbfejek, axiális összekötők cseréjekor fokozott figyelemmel kell végezni a régi alkatrészek eltávolítását, az újak felszerelését. A nehezen megmozdítható, megszorult alkatrészek kalapáccsal, ütlegeléssel történő leválasztása az elektromos egység, szenzorok meghibásodását eredményezi.
https://www.kormanymu24.hu/Volkswagen-Golf-kormanymu-2003-2009