Kormányművek és szervórendszerek világa 4/1. - Mechanikus kormányművek
Cikksorozatunkban a különböző kormánymű és szervórásegítő rendszerek bemutatásával szeretnénk segítséget nyújtani azoknak az autótulajdonosoknak, akik érdeklődnek a témában. Az eltérő típusok működési elvét, lehetséges karbantartási igényét, illetve jellegzetes meghibásodási tüneteit gyűjtöttük össze, bízva abban, hogy hasznosnak fogják tartani.
Mechanikus kormányművek
Egyszerű szerkezetű, közvetlen mechanikus kapcsolat van a kormánymkerék és az autó kerekei között. Ez az egyszerűség megbízhatóságot és könnyebb javíthatóságot biztosít, ellenben nagyobb erőkifejtést igényel a sofőrtől főleg alacsony sebességnél, parkolási manővereknél.
Különösebb karbantartást nem igényel. Hosszabb állás esetén kiszáradása előfordulhat, amit letapadás jellegű szorulásként lehet érzékelni, és egyszerű zsírzással orvosolható. Meghibásodása leginkább kopásból ered, amely attól függően, hogy fődarabokat vagy kis kopó alkatrészeket érint, általában javítható. Ilyen esetekben tapasztalható kopogó hang, esetleg a szerviz visszajelzése: "lóg a kormánymű".
A mechanikus kormánymű típusok közé tartozik a globoid-csigás és a csavarorsós kormánymű, amelyek már csak a régebbi járgányokban találhatók.
A fogasléces mechanikus darabok, viszont kormányoszlop elektronikai rásegítéssel kiegészülve a legmodernebb autókban a mai napig helytállnak.